IBM köper Red Hat och slutkunderna är den stora vinnaren

På Conoa har vi ett antal djupa och strategiska partnerskap. Två av dessa är våra långa samarbeten med Red Hat och IBM. Vi har med andra ord god insyn i båda bolagen och jobbar tight tillsammans med båda.

Att IBM köper Red Hat är på många sätt en jättenyhet och självklart har många personer sin syn på fördelar respektive nackdelar med ett så stort köp. Vi på Conoa, som redan sitter i båda båtarna har självklart också funderingar och förväntningar på var detta ska ta vägen.

Vad händer med Red Hat?

Det man redan nu kan säga är att i det korta perspektivet händer nog egentligen ingenting. Först ska köpet godkännas och fullt ut genomföras, och detta kommer inte vara klart förrän långt in i 2019.

Båda bolagen bekräftar också att Red Hat blir en egen enhet på IBM, och att nuvarande Red Hat-ledning tillsvidare fortsätter. Unisont betonar man vikten av att bevara Red Hats kultur och organisation.

Även om Red Hat är ett open source-bolag så är dom redan idag ett kommersiellt drivet storföretag med tydliga strukturer och beslutsgångar. Att tjäna pengar är lika viktigt för alla, både kunder och leverantörer. Att det skulle bli en stor kulturkrock är inte troligt, IBM vet vad de köper. Båda är teknikbolag som älskar att lösa problem på nya sätt och man har redan samarbetat i 20 år.

Vad innebär affären mellan IBM och Red Hat för kunderna?

Conoas förväntan kan kort sammanfattas med att det på många sätt är ett logiskt köp som har potential att gynna både Red Hat, IBM och deras kunder.

Samarbetet mellan Red Hat och IBM går långt tillbaka i tiden och man har båda fokuserat på Enterprise-miljöer med höga krav på support, tillgänglighet och långsiktigt hållbara lösningar. Det finns ingenting som tyder på att detta skulle bli sämre av ett samgående, snarare tvärtom.

Rent produktmässigt kompletterar man varandra väl och risken för droppade produkter ser rätt liten ut. Affärsmässigt skiljer sig betalningsmodellerna en hel del med Red Hats prenumerationsmodell och IBM:s mer traditionella licensmodell vid köp av till exempel hårdvara. Det är dock väldigt tydligt att IBM stegvis har anpassat sig och idag erbjuder framförallt nyare produkter även i prenumerationsmodeller, såväl i publika moln som privata miljöer.

Risken att IBM skulle börja ändra på Red Hats affärsmodell framstår som obefintlig. Det är mer troligt att det här är en av sakerna IBM själva vill ställa om till snabbare än vad man hittills kunnat.

En av de mer intressanta frågorna rör IBM och dess hårdvaruplattformar. IBM Power finns med IBM:s egna operativsystem AIX och IBM i, samt med Linux-distributioner som Red Hat Enterprise Linux.

Har AIX- och IBM i-kunder anledning att vara oroliga för att bli ersatta av Red Hat? Nja, är nog svaret.

Primärt beror valet av operativsystem på applikationssupport, och till exempel är Oracle en av de största lasterna för AIX på Power. Oracle för Red Hat på Power är inte supporterat och det är inte troligt att Oracle skulle förändra sin supportkarta på grund av det här köpet

Linux dominans stärks ytterligare

Att Linux över tid kommer att dominera applikationslasten i världen har varit tydligt länge. Majoriteten av innovation sker på open source och Linux, och det finns inga tecken på att det är på väg att ändras.

Det betyder att Enterprise-miljöer under många år framöver kommer behöva använda flera olika plattformar som integrerar med varandra, både ”legacy” som AIX och ”nytt” som Red Hat. Att erbjuda integrerade system som samtidigt har öppna API:er med full valbarhet, samt små eller obefintliga inlåsningseffekter är en gemensam nämnare för både IBM och Red Hat idag.

Alla delar inte den uppfattningen, men det bygger ofta på gamla erfarenheter från tiden då IBM alltid gjorde allt själva. Den tiden är sedan länge förbi, titta exempelvis på vad IBM gör med OpenPower som är marknadens enda hårdvaruplattform som är öppen och liknar den traditionella open source-modellen.

Tightare samarbete mellan IBM och Red Hat gynnar kunden

Samarbete mellan Red Hat och IBM kommer att gynna kunder genom bättre integrerade lösningar och mindre fingerpekande vid eventuella problem. Ökar risken för höjda priser då? Troligen inte. För att det ska ske ska konkurrensen vara dålig och det kan man knappast påstå att den är idag.

Open-source går heller inte att låsa in och vem som helst kan sälja support paketerad så som man själv väljer att göra det.

Vi på Conoa ser möjligheter till ännu bättre kundlösningar framöver och vill ni diskutera er framtid med lösningar från Red Hat, IBM eller båda tillsammans så finns Conoa här för att hjälpa till.

Kontakta Conoa
2018-11-01T08:24:14+00:00